De tijd vliegt - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Kellebeek College Roosendaal - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Kellebeek College Roosendaal - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Blijf op de hoogte en volg Kellebeek College

12 Januari 2016 | Gambia, Brikama

Wakker worden in een tentje dat je opgezet hebt aan t strand, dat is een goede start van de dag. Na het ontbijt klimmen we weer in de Jeeps, op weg naar een basisschool. De natuur is hier prachtig. Niet vergeten te zwaaien naar de kindjes, die ook hier de tubabs erg interessant vinden.

Het terrein voor de school is groot en stoffig. Middenin is een boom die precies genoeg schaduw geeft voor onze auto's. Ondanks dat ons bezoek onaangekondigd is neemt men uitgebreid de tijd ons te ontvangen. De school is groot genoeg voor alle leerlingen maar helaas zijn er enkele lokalen onbruikbaar door het gebrek aan onderhoud. Daar is simpelweg geen geld voor. Door ruimtegebrek moeten ze in 2 shifts werken. Kinderen komen naar school van 8-12:30 en de volgende groepen van 13:30-18:00 uur. Veel kinderen moeten een eind lopen voor ze bij school zijn, daarom stoppen ze om 18 uur dan zijn ze voor t donker thuis.

De kinderen vinden het maar wat leuk dat we er zijn. Ze zijn hier niet zo gewend aan blanke bezoeken, dus ze zijn eerst nog wat voorzichtig met contact maken. Dit verandert zodra we buiten gaan zingen en dansen met de vrouwen die onder een boom zitten. Een lege fles fungeert als trommel, zo simpel kan dat. De kinderen mogen ook naar buiten komen en kijken op hun buurt hun ogen uit. Het zingen, klappen en dansen gaat ons ondertussen goed af. Een paar studenten gaan touwtje springen met de kinderen, fanatiek dat ze zijn! Sommige kindjes hebben een beetje geld om soep te kopen, althans dat denk ik dat dat t was. Een ander heeft geen geld en wil ook wel wat. Het is duidelijk dat de mensen hier arm zijn. We nemen afscheid nadat de studenten hun meegebrachte spulletjes hebben gegeven en we stappen de auto's in.

We komen dan bij een landbouw project. Mensen uit t dorp verbouwen hier hun groenten op het vruchtbaarste stukje grond, dichtbij de rivier. Vrouwen staan het land te bewerken in de volle zon en moeten het water uit de put halen. Bewonderenswaardig!

Later in de middag hebben we wat tijd om te relaxen. Met een bootje op zoek naar dolfijnen, maar het blijft bij het zien van een enkele vin.

Na het late avondeten gaat het kampvuur aan en is het bonte avond. Studenten zingen nogmaals het liedje dat we op de scholen hebben gehoord en een ander groepje heeft een liedje gemaakt;

(Op de wijs van Gers Pardoel, ik neem je mee)

Hij neemt je mee, neemt je mee op reis, neemt je mee, naar Ijsland of Gambia.
Hij is niet alleen want Ad gaat met hem mee.
Kamperen in een tent en wakker worden aan de zee.
In Gambia a a a a x2

Soms duurt t reizen lang,
beesten maken ons bang, maar de juffen helpen wanneer dat kan.
Is er een probleem, lost Gert dat wel op, samen met Ad is het helemaal top.

(geschiedenis door Simone, Janiek, Alessia, Britt en Lauri)

Daarna is het tijd voor de een na laatste nacht in de tent, de tijd vliegt!

Helaas is het Internet te slecht om ook foto's te kunnen plaatsen op dit moment.

• 12 Januari 2016 - 09:21

Jaap De Vos:

Leuk verhaal! Wordt er helemaal jaloers van. Klinkt heel gezellig en leuk. Ben benieuwd naar de verhalen.

• 12 Januari 2016 - 09:48

Meta:

Wow, wat een verhalen. Zo gaaf!! Geniet van de laatste dagen (en van de warmte, want het gaat koud worden in Nederland... scheelt straks 30 graden voor jullie....of meer..)
    Bye tubab!!!
    Lieve groet (en extra voor Maartje en Diede)
    Meta

• 12 Januari 2016 - 09:55

Leny Mens:

Wat hebben jullie ' n mooie en interessante week gehad, de tijd zal wel te snel gegaan zijn.
    Geniet van de laatste dag en alvast goede reis.
    Leny

• 12 Januari 2016 - 09:56

Joyce Boot:

Wat een gave reis zeg!
    Wat een wereld van verschil in het onderwijs, wow.

Geniet van de allerlaatste momenten samen.
    Nemen jullie de zon mee naar hier?

Groetjes Joyce (zus Femke)

• 12 Januari 2016 - 09:59

Cora Hoek:

Hallo tubabjes

• 12 Januari 2016 - 11:02

Rachel :

De laatste uurtjes, geniet ervan met zijn allen! Een reis om nooit te vergeten zo te lezen, met uiteenlopende indrukken van natuur, cultuur, armoede, simpele kleine dingen waar kinderen zo van kunnen genieten en zo veel meer!

Alvast een voorspoedige en goede terugreis voor jullie allemaal!

Groetjes,
    Rachel (Tante van Alessia)

• 12 Januari 2016 - 11:53

Marièlla:

Haha wat voor enge beesten waren er Janiek? Geniet van jullie laatste dagen in Gambia. Voor je het weet ben je weer in het koude en vooral natte Nederland. (Wel met een warme douche.....dat dan weer wel.)
    XXX, Marièlla, Jack en Marin

• 12 Januari 2016 - 15:38

CoMu:

Hee Gerda, Onthoud je eens waar dat schooltje staat?
    Wil je dat adres eens voor me meenemen en ik wil er ook wel graag een paar foto's van zien.
    Wie weet???
    Groetjes

• 12 Januari 2016 - 17:32

Nancy:

Zooooo laatste nachtje voor jullie wat is het snel gegaan, ongelooflijk zeg, geniet vanavond nog van al die sterren aan de hemel, van het samenzijn, van dat mooie gambia!!!
    goeie reis morgen goeie vlucht en we zien jullie daarna weer in roosendaal en ik denk met beide beentjes op de grond! Liefs voor lois en jullie allen x

• 12 Januari 2016 - 17:36

Ravi, Luka,Koen:

Wat een mooi verhaal het is top om iedere dag weer te lezen wat jullie activiteiten zijn.
    Maar Budje thuis mag je voor ons ook zingen hoor, we hebben de flessen, en pannen al klaar gezet !!

We zijn ook ontzettend benieuwd naar je verhalen, we kunnen bijna niet wachten.

Goede en veilige reis terug toegewenst en eeeeh we missen je wel hoor!!!!
    Liefs Ravi,Luka en Koen

• 12 Januari 2016 - 17:46

Jan.lodewijks:

Hej Brigitte ,dit is geweldig omdat allemaal mee te mogen maken en te voelen en te ruiken
    dat zijn reizen waar je nog jaren aan terug zal denken dit is het .
    Maar aan alles komt een eind ,ook aan deze reis.
    Dus tubabs allemaal een veilige terugreis toegewenst.
    Ho Ja Brigitte als ik je op komt halen bij de kellebeek zal ik een deken meenemen het is ongeveer 7 graden.

groetjes pa en ma

• 12 Januari 2016 - 19:12

Carla Bastiaanse:

Hoi, wat een vrolijk verhaaltje weer! Jullie dansen en zingen wat af. Laatste nachtje in jullie tentje , raar idee, hier stormt waait en regend het nu haha. Jullie zijn vast blij met een beetje verkoeling. Breng toch maar wat van die zonnestralen mee. Want hoer geven ze kans op natte sneeuw

• 12 Januari 2016 - 19:14

Carla:

Geniet nog van alles en ik kom snel naar je verhalen luisteren en fotootjes bekijken hoor Sharon xx. Alvast een goede terugreis

• 12 Januari 2016 - 19:14

Carla:

• 12 Januari 2016 - 19:20

Patrick En Sylvia Halters:

Wat een leuke dag hebben jullie weer achter de rug!! nog heel veel plezier de laatste dag, en alvast een goede terug vlucht!! have fun, tot ziens in Roosendaal!! liefs Pa en Ma van Lauri

• 12 Januari 2016 - 19:26

Anneke Van Wesemael:

Hoi Allemaal,

Ik heb jullie reis helemaal gevolgd en genoten van jullie belevenissen en ervaringen. Nu jullie richting de bonte avond afstevenen, gevolgd door de lange terugreis, kijk ik al uit naar de eerst volgende pedagogiekles van Britt en ?? (volgens mij is er nog 'n klasgenoot uit PM 2B) . Ik kan me zo voorstellen dat Britt +?? (sorry) hier zelf anders overdenkt.
    Lijkt me boeiend als Britt haar ervaringen vertelt richting cultuurverschillen. "Hoofd, schouders. knie en teen" lijkt me daar een prominente plaats bij innemen.
    Goed reis en gauw tot ziens,
    Anneke

• 12 Januari 2016 - 19:29

Nancy:

En meiden:

FOLLOW YOUR DREAMS!

• 12 Januari 2016 - 21:42

Marion( Moeder Simone):

Mooie dag weer zo te lezen, nog even genieten en dan weer spullen pakken om deze mooie reis af te sluiten.
    Met veel indrukken en ervaring rijker weer naar huis.
    Leuk liedje trouwens... en Moon.....jij weet het verschil Ijsland en Gambia.
    Een goede reis en ben erg nieuwsgierig naar al je verhalen Simone.
    Lieve groetjes ........Marion

• 12 Januari 2016 - 21:45

Tonnie Jacobsz:

Hallo allemaal

heb al jullie verhalen gelezen en gevolgd via jullie reisverslagen en
    mooie fotos' erg veel indrukken ervaren hoor nog wel meer van laura het is weer bijna om dan weer terug naar de kou
    allemaal een goede reis terug en de groetjes tante tonnie

• 12 Januari 2016 - 22:26

T Groepje:

He Brigitje,
    We lezen dagelijks met je mee en zien vanuit t verslag dat jullie geniete.
    Wij wensen jullie een hele goede vlucht.
    Xx Sannie, ons Diaan en chef klepraam

• 12 Januari 2016 - 22:31

Ut Groepje Van Birgit:

Lieve Birgit
    We hebbe heel de week alle blogs gelezen..over je gepraat hahaha
    Meid we zijn natuurlijk super benieuwd naar je!
    En willen alles over jou avontuur weten!!
    Lieve Birgit we wensen jou en je mede reizigers een goede reis trug!
    En spreken dan snel af!
    We hebbe jou skrikkelijk gemist!!
    Liefs...dikke kus ...we houwe van jou!!
    De meiden uit Dintelcity xxx

• 13 Januari 2016 - 09:39

Ingrid Gillesse :

wat geweldig weer en wat een verschil Marijke ik ben wel heel nieuwsgierig hoe je het cultuurverschil hebt ervaren , voor vandaag woensdag geniet nog van jullie laatste uurtje in Gambia , en en goede reis terug , groetjes aan het hele gezelschap

• 13 Januari 2016 - 12:20

Roslyn Duff:

Hi Everyone,

It sounds like you have all been having an amazing time. I'm just a wee bit jealous.

I hope the journey home goes really well and that I'll see you all back at school soon, safe and well.

Take care,
    Ms Sneddon

• 13 Januari 2016 - 13:56

Mita Boot:

Wat een leuke ervaring en veel indrukken.Ik ben benieuwd naar jouw verhalen en kijk ernaar uit tot slot nog een goede terugvlucht groetjes mita en kees