Tubab - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Kellebeek College Roosendaal - WaarBenJij.nu Tubab - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Kellebeek College Roosendaal - WaarBenJij.nu

Tubab

Blijf op de hoogte en volg Kellebeek College

11 Januari 2016 | Gambia, Brikama

De auto's zijn gepakt en we verlaten ons kampement om door te reizen naar Noord Gambia. Het wordt een raising vandaag. De weg naar de ferry is onverhard en komt langs compounds. Het is zondag en de kinderen zijn thuis. Zodra ze onze Jeeps zien rennen ze naar de poort van hun compound om naar ons te roepen en te zwaaien; tubab, tubab! (het Gambiaanse woord voor witte) Als een soort koningin Maxima zwaaien we terug. De hele kleintjes die zelf nog niet snel genoeg naar de kant van de weg kunnen komen om naar ons te zwaaien worden door broer of zus op de rug getild om ons ook te kunnen zien.

Aangekomen bij de ferry om de Gambia rivier over te steken blijkt het heel druk. En dan bedoel ik écht heel druk. Het ziet er naar uit dat we 6 uur moeten wachten..... Maar Gert weet te regelen dat we na 3,5 uur wachten mee kunnen naar de overkant. Het wachten is niet erg. Kijken naar de mensen, en zij naar ons. Een praatje maken en sommige leggen een kaartje. We zijn met z'n allen al wat gewend aan t Afrikaanse leven.

De ferry is werkelijk bomvol met mensen en we kijken onze ogen uit.

Een klein uurtje rijden, wederom op onverharde en stoffige wegen, brengt ons bij Jerreh Camp. Het is ondertussen vijf uur, de dag is wederom omgevlogen. De tenten worden opgezet op prachtplekjes en we genieten van een prachtige zonsondergang.

• 11 Januari 2016 - 09:40

Esther Goorden:

Leuk om jullie dagje weer te lezen.
    Ben benieuwd welke andere woorden jullie al kunnen "begrijpen"

Fijne dag vandaag!

Groetjes, Esther

• 11 Januari 2016 - 10:21

Jan.lodewijks:

Fantastisch om dat mee te maken en te beleven straks willen jullie geen andere vakanties meer dan dit soort.
    groetjes en een fijne dag toegewenst jan.lodewijks

• 11 Januari 2016 - 12:14

Lisa Van Turnhout:

Wat een mooie ervaringen maken jullie toch mee zeg!
    Geniet er nog even van!

• 11 Januari 2016 - 12:47

Fam Schraauwen:

wat leuk te horen dat jullie zo op handen gedragen worden door de mensen daar....wat een cultuurverschil...echt fantastisch om te horen !
    Ik begreep van jou,Sharon ,dat de locatie wederom adembenemend is, wat zullen af moeten kicken als jullie terugzijn in dit koude kikkerland...dus geniet er nog gelee veeeel van en probeer het ook een beetje op te slaan en vast te leggen...deze rollercoaster waar jullie in zitten gaat nog even door...dus geniet van ieder moment !

xxxxx
    Jan, Tanja en Britt

• 11 Januari 2016 - 14:59

Cora Hoek:

Owww heerlijk zo n zonnetje! Ik kan me voorstellen dat het zwaar is met reizen en dan die brandende zon.. maar hier is het zoooo koud!
    Dat die mensen zo vriendelijk en dat jullie zo worden onthaald is een heel verschil met hier he. Ben benieuwd wat ze van de cadeautjes vonden die julllie meegenomen hadden.
    Ik hoop dat je de djembee mee naar huis kunt nemen Laura!
    Maar je hebt nog een rol plaktape bij dus dat komt wel goed

• 11 Januari 2016 - 15:12

Allen Van KZVZ2M:

Hoi Sharon, Laura en Alessia, goed om te lezen dat het goed gaat met jullie. We hebben net het verslag gelezen van zondag. Hier rustig , bij jullie niet begrijpen we. Tot volgende week , geniet ervan we zijn benieuwd naar de verhalen.
    We missen jullie.

P.s. maandag weer om halfnegen in Skills met Elly !, groetjes

• 11 Januari 2016 - 16:08

Richard Buijs:

Jullie maken meer leuke, indrukwekkende dingen mee als de meeste mensen in heel hun leven. Vette mazzel! Lois neem wat van dat lekkere weer mee in die grote tas van je dat kunnen we hier wel gebruiken.

• 11 Januari 2016 - 16:55

Opa En Oma Van Sharon:

hallo sharon wat is daar toch mooi heb je nog een leuke verjaardag gehad wij hebben een borrel op jou verjaardag gedronken poep zat en rode oortjes haha geniet nog maar van die paar dagen liefs on een knuffel van opa en oma

• 11 Januari 2016 - 17:16

Carla Bastiaanse:

Wowww wat een ervaringen maken jullie mee. Geweldig dat de kindjes zo blij zijn jullie te zien en andersom genieten jullie waarschijnlijk van alles en iedereen daar. Wat een cultuurverschillen zijn er toch he. Sharon deze verjaardag zul je zeker nooit vergeten!!! Nu nog verder genieten en alles goes in je opnemen. Jullie zitten al dik over de helft. Groetjes tante Carla en de rest!!!! Ik ben heel trots op je Sharon!! Xxveel plezier voor allemaal

• 11 Januari 2016 - 17:44

Paola Van Terheijden:

Hoi Janiek, hoop dat je het naar je zin hebt daar. Mooi om op deze manier de cultuurverschillen mee te mogen maken. Geniet er nog ff van. Groetjes Paola

• 11 Januari 2016 - 18:35

Marion:

Wederom een unieke belevenis en een mooi verslag , Geniet ze daar......
    Groetjes Marion

• 11 Januari 2016 - 20:13

Nancy:

Mooi verjaardagskadootje voor opa lief dat je aan hem dacht en fijn even je stem te horen lois, gijsje was er even stil van! Enne de sneeuw komt eraan...... geniet dus nog maar evenvan het heerlijke zonnetjebij jullie, de cultuurschok is groot maar de temperatuurschok ook! Brrrrrr.....
    en weer een superdagje voor jullie, mooi hoor ook daar worden wij stil van!

• 11 Januari 2016 - 21:35

Miquelle:

Ben jaloers op je lois, hopelijk kom je niet te bruin terug!! Ik mis je wel hoor, zal blij zijn als het vrijdag is:), kunnen we weer lekker gaan stappen haha! Geniet nog maar lekker van de laatste paar daagjes, dikke kus en Gr uit rsd!!

• 12 Januari 2016 - 00:41

Sandra En Michael :

Leuk om jullie reis m.b.v. de verslagen en de foto's te volgen. Geniet nog even van de laatste dagen. Adriënne, veel liefs van Sandra en Michael.

• 12 Januari 2016 - 06:42

Patrick En Sylvia Halters:

Wat een belevenissen, leuk om jullie verslagen te lezen! kijk al weer uit naar de volgende..
    Nog lekker genieten van de zon en de omgeving!! liefs aan Lauri en Britt!! tot snel weer ziens!!

• 12 Januari 2016 - 07:05

Ingrid Gillesse:

wat heerlijk om jullie en beetje bij te houden via deze reis verslagen mooi gedaan , en wat moeten jullie ontzettend veel indruk opgedaan hebben deze week in Gambia , ik wens het hele reis gezelschap nog hele leuke leerzame en gezellige laatste dagen toe geniet van elkaar en van de cultuur daar en van het weer want de winter is onderweg in Nederland
    groetjes allemaal Marijke er ligt al een extra deken op je bed hoor ''