Welkom op de compound - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Kellebeek College Roosendaal - WaarBenJij.nu Welkom op de compound - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Kellebeek College Roosendaal - WaarBenJij.nu

Welkom op de compound

Blijf op de hoogte en volg Kellebeek College

09 Januari 2016 | Gambia, Brikama

Nog voordat de zon op was werden de tassen al gepakt en de tenten opgebroken. Volgepakt in de auto's op weg naar de ziekenpost in Kubuneh. Bijzonder is dat het gerund wordt door een Nederlandse vrouw, Gabrielle, die hier al 8 jaar woont en werkt. Van heel weinig heeft ze veel gemaakt zodat er veel mensen uit de omgeving zorg kunnen krijgen. Er lopen vier studenten van Fontys stage. Het is erg interessant om te horen wat zij allemaal al hebben meegemaakt. Een rondleiding maakt het beeld compleet.

Studenten zijn al aardig vaardig in t opzetten van de tentjes. Het valt wederom niet mee in de hitte. Na de lunch is een momentje rust heerlijk. De compound ligt aan de kreek. Aan t water staan mangrove bomen. Studenten zeggen dat t hier lijkt op expeditie Robinson.

Als we met z'n allen een wandeling maken we kennis met de binnenlanden van Gambia. De natuur is zo mooi, de mensen zo ontzettend vriendelijk! We mogen kijken in een huisje en worden uitgenodigd op compounds. Mensen willen graag dat je even komt kijken. Een was wordt gestreken met een strijkijzer dat bij ons vroeger werd gebruikt, de kooltjes onderin om t strijkvlak te verhitten.

Het zien van alle kindjes doet menig hart smelten! Veel oh's en ah's gehoord vanmiddag. Bijzonder om zo kennis te maken de Gambiaanse cultuur!

Als de kinderen van de plaatselijke school naar ons kampement komen willen ze graag met ons spelen. Voetballen en dansen. Het geluid van de djembe is aantrekkelijk en al snel dansen we met z'n allen op een Gambiaanse manier!

• 09 Januari 2016 - 13:27

Fam.schraauwen:

Oh leuk om zo de cultuur van Gambia te ontdekken.
    Jammer dat er geen foto's meegestuurd zijn.
    Veel plezier in de hitte.....
    Hier is het koud en nat, leuk dat er ook studenten zijn van fontys en dat jullie daar je ervaring mee kunnen delen.
    Klinkt allemaal bewonderingswaardig, leuk dat de mensen daar zo vriendelijk zijn.
    Wij kunnen niet wachten om te zien hoe de mensen daar dansen (sharon doet wel mee).
    Kunnen we thuis een afrikaanse dans verwachten.

Grt Jan Tanja en Britt.

• 09 Januari 2016 - 14:05

Ingrid Gillesse :

wat leuk dat we weer op de hoogte worden gebracht van de interessante plekken die jullie bezoeken , het moet prachtig zijn op het van zo dicht bij mee te maken, ik zou wel heel graag de Gambiaanse dans willen zien met heel de groep lijkt me zo mooi ( Marijke ik ken jou dans motoriek ) en wat een leuke foto bij bij de boom met al die kindertjes, Marijke je vader mist je wel hoor hij houd deze reisverslagen wel heel erg in de gaten hoor, ik wens heel de groep nog heel veel plezier en vergeet niet te genieten.
    groetjes veel liefs moeder vader van Marijke

• 09 Januari 2016 - 14:31

Marion ( Moeder Simone):

Hoi,
    Een mooie ervaring is het, wederom een leuk verslag.
    Jullie kijken je ogen uit daar denk ik zo.
    Mooi die foto's.........ik kijk al uit naar het volgende verslag.
    Dag lieve Moon..........groetjes vanuit Rijsbergen.

• 09 Januari 2016 - 14:32

Esther Goorden:

Zo leuk om steeds weer wat te lezen over jullie ontdekkingen en ervaringen. Met de dag wordt ik nieuwsgieriger naar alle verhalen en de foto's...

En ik hoop dat er ook een filmpje gemaakt is van het dansen! Alessia, Sharon en Laura.... Schudden met die billen he!

Groetjes, Esther

• 09 Januari 2016 - 14:52

Gerard Stoop :

Wat zien jullie in korte tijd veel en wat maken jullie in korte tijd veel mee. Erg leuk om het verslag te lezen en verhelderend om de foto's erbij te zien.
    Het lijkt mij ook indrukwekkend om dat wat jullie mee maken met eigen ogen te zien. met eigen neus te ruiken, met eigen mond te proeven en met je handen te voelen. Dat gaat vast permanent opgeslagen worden in jullie brein.
    Ga door met genieten!

Fantastisch lieve Diede
    Hartelijke groet Gerard

• 09 Januari 2016 - 15:15

Wim Nederlof:

Wat een ongelofelijk mooie boom! Zo veel mensen die voor de stam kunnen poseren! En voor de inspannende reis, zien jullie er op de foto's allemaal stralend uit.

• 09 Januari 2016 - 15:37

Maddie En Rien:

Zelf reizen we graag in de noordelijke landen, daar genieten we zo van dat foto's of verhalen een afspiegeling zijn.
    Als ik jullie berichten lees begrijp ik dat het onze verbeelding ver overtreft.
    Wij wensen jullie dan ook heel veel plezier samen, met gezonheid leren omgaan in alle omstandigheden.
    Geniet van de natuur en alles waar jullie hart naar uitgaat.
    Alle liefs voor Adriënne en hartelijke groet voor jullie allemaal.
    Maddie en Rien.

• 09 Januari 2016 - 16:31

Nancy:

Weer fijn om te lezen hoe of wat, incl super mooie foto's ik moet iedere keer mijn bril zoeken anders kan ik het niet goed zien en fotos vergroten maar het lukt wel zo, niet zo mooi als int echt natuurlijk maar we krijgen zowel beetje indruk!
    Zitten nu op tv de dakar te kijken ook in dat gebied, de hitte het zand, voel met jullie mee!
    gaat goed hier we missen jou wel heeeeeel erg lois, tis stillekus :(
    Jullie zijn al op de helft gaat snel, nog veel genieten dus! Liefs mama maikel gijsje xxx groetjes voor iedereen!

• 09 Januari 2016 - 16:34

Nancy:

Ps: dat is een hele mooie foto lois van jullie handen in elkaar verweven, daar werden we allemaal even stil van........

• 09 Januari 2016 - 16:43

Opa En Oma Van Sharon:

Hallo Sharon,wat is het daar mooi wat een mooie natuur en wat leuk met

die kindertjes en lekker warm wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet met je vriendinnen dat was wat voor opa Sharon nog heel veel en morgen een gezellige verjaardag en een dikke knuffel van opa en oma

• 09 Januari 2016 - 17:37

Leny Mens :

Wat geweldig wat jullie daar beleven, ik zou er wel bij willen zijn.
    Ook leuk dat we door deze verslagen en de mooie foto's mee kunnen genieten.
    Geniet verder van deze mooie week.

Groetjes, Leny Mens

• 09 Januari 2016 - 19:02

Marjon:

Erg leuk om het verslag weer te lezen.Mooie belevenissen en wat een gastvrije mensen,kunnen we hier nog wel eens een voorbeeld aan nemen.Erg leuk om de foto's te zien en vooral met de kinderen erbij.Geniet er samen allemaal nog van.En Femke een dikke kus van je ouders.Groetjes Ad en Marjon.

• 09 Januari 2016 - 19:18

Cora Hoek :

Hallo allemaal! Mooi verslag weer! Mis je wel hoor Laura! Hier thuis alles goed. Ik kan niet wachten om alle persoonlijke verhalen te horen. Maar heel fijn om hier jullie belevenissen te kunnen lezen. Morgen wordt een hele leuke dag denk ik met al die kleintjes op school.
    Hoeveel heb je er al geadopteerd Laura? Haha
    . Kleven de kindjes daar ook zo aan je zoals hier altijd? Vast wel he!
    Nog lekker genieten daar van alles he. Jullie zijn alweer op de helft!
    Groetjes aan iedereen ! Dikke kus aan ons Lauwke( hvjdwret)

• 09 Januari 2016 - 19:31

Simone :

Hey miek,

Wat leuk om zo jullie avonturen te kunnen volgen. Ik kijk elke dag vol verwachting op deze site, benieuwd naar wat jullie nu weer meegemaakt hebben. Wat moet het prachtig zijn daar en wat ben ik jaloers haha!
    Hopelijk gaat alles goed met je, en lukt het ook een beetje met het glutenvrije eten. Geniet van alles wat je daar meemaakt, voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje!

Xxx Simone

• 09 Januari 2016 - 20:40

Eddy En Jeannet Blaauw:

Hoi Annemiek,
    Zo te zien en te horen beleven jullie fantastische dingen en doen jullie veel (levens)ervaring op.
    Geniet er maar van met volle teugen want dit maak je misschien nooit meer mee........
    Wij zijn elke dag ook weer erg benieuwd naar de nieuwe verhalen en foto's.
    Heb je zelf ook al veel foto's gemaakt, of ben je teveel onder de indruk van alles om je heen.?
    Veel plezier nog en tot gauw.

Groetjes aan iedereen.

Eddy en Jeannet Blaauw

• 09 Januari 2016 - 21:46

Monique Moerland:

Hallo Adrienne!
    Vanavond zat ik naast je mams in kerk en ze vertelde over je stage! Ik wens je heel veel succes en geniet van deze bijzondere ervaring!! Wel heel bijzonder hoor! Heel veel liefs uit Stavenisse! dag, Monique

• 09 Januari 2016 - 22:31

JAN.LODEWIJKS:

Hej Brigitte,mooi dat je dat allemaal kan meemaken zoals bij de mensen thuis zien hoe ze leven en doen.
    Een flink boompje waar jullie voor stonden.
    Het ziet er allemaal spannend uit geniet er van
    groetjes pa en ma en raf